راه اندازی کسب و کارهای مختلف چالش ها و سختی های خاص خودش را دارد. از جمله سخت ترین این چالش ها می توان به ارائه یک محصول مناسب به مشتریان و علی الخصوص سرمایه گذاران اشاره کرد. محصولی که برای ارائه به چنین افرادی آماده می شود باید حداقل های لازم را در خود داشته باشد. با این وجود بسیاری از کسب و کارها، هنوز هم با مفهوم صحیح و دقیق MVP آشنایی ندارند. شاید یکی از اصلی ترین دلایل شکست پروژه های مختلف، نداستن این نکته باشد که MVP چیست
MVP چیست؟
معنای تحت الفظی واژه MVP، حداقل محصوص قابل ارائه است. این واژه که خلاصه شده A minimum viable product است، به محصولی اشاره دارد که حداقل ویژگی های کافی و لازم برای جذب سرمایه گذاران، مشتریان و تایید اولیه ایده محصول را در خود داشته باشد. از این رو برای تولید چنین محصولی نیاز به صرف هزینه و انرژی بسیار زیادی نخواهد بود و هدف از ارائه آن، تنها دریافت بازخورد مشتریان و تحلیل رفتارهای آن ها است.
MVP می تواند به کسب و کارهای مختلف کمک کند تا بتوانند بازخورد مشتریان خود را در سریع ترین زمان ممکن برای جلوگیری از تکرار اشتباهات و بهبود محصول، دریافت کنند. یک MVP به کسب و کارها کمک می کند تا محصول خود را هرچه سریع تر به بازار عرضه کنند، قبل از اینکه بودجه زیادی خرج کنند ایده خود را مورد آزمایشش قرار دهند و …
چگونه یک MVP با ارزش بسازیم؟
پاسخ به سوال MVP چیست می تواند بسیار ساده و صریح باشد اما آن چه که در این جا اهمیت پیدا می کند، توجه به این موضوع است که چگونه یک MVP با ارزش بسازیم؟ درواقع دلیل شکست بسیاری از پروژه ها، نه آشنایی نداشتن با مفهوم MVP، بلکه آشنایی نداشتن با نحوه ایجاد یک MVP با ارزش است. اجازه دهید تا در این خصوص راهنمایی هایی را در اختیار شما قرار دهیم.
-
با تحقیقات بازار کار خود را شروع کنید
در بسیاری از مواقع ایده های عنوان شده با نیازهای بازار تناسب ندارند. قبل از این که ایده ایجاد کسب و کاری را آغاز کرده و فرایند تولید MVP را شروع کنید، باید اطمینان حاصل کنید که نیازهای کاربران را در نظر گرفته اید. یکی از ساده ترین راه ها برای شناخت بازار، انجام نظرسنجی است. هرچه کسب و کارها از وضعیت بازار اطلاعات بیشتری داشته باشند، شانس موفقیت آن ها نیز بیشتر است.
-
به ارزش افزوده محصول خود توجه کنید
شما باید دائما از خودتان بپرسید که محصول جدیدتان چه ارزشی را به کاربران خود ارائه می دهد؟ چگونه می تواند برای آن ها مفید باشد؟ چرا آن ها باید این محصول را خریداری کنند؟ این نکته در ساخت MVP نیز اهمیت بالایی دارد. با مشخص کردن کاربران خود شروع کنید و سپس MVP را بر اساس نیازهای آن ها بسازید.
-
ترسیم جریان کاربر
فرایند طراحی را می توان یکی از مراحل مهم MVP دانست. برنامه باید به گونه ای طراحی شود که برای کابران راحت باشد. کسب و کارها باید از دیدگاه کابران به برنامه نگاه کرده و از تعصبات خودشان دست بردارند. شما باید در جریان ترسیم کاربر خودتان را به جای مشتریان قرار و تمامی فرایندهایی که یک مشتری به کمک برنامه شما طی می کند، از ورود تا فرایند نهایی مانند خرید و تحویل را زیرنظر قرار دهید.
-
اولویت بندی ویژگی های MVP
شما در این مرحله باید تمامی ویژگی های MVP خود را اولویت بندی کنید. برای اولویت بندی ویژگی ها سوالاتی از قبیل کاربران چه می خواهند، آیا این محصول مفید است؟ و … را از خود بپرسید. بعد از آن، ویژگی های مشخص شده را از لحاظ اهمیت دسته بندی کنید. یکی دیگر از گام های ضروری ساخت MVP، قرار دادن این ویژگی ها در بک لاگ محصول است.
-
MVP خود را بسازید
حال که ویژگی های اصلی خود را مشخص کردید و از نیازهای بازار آگاه شدید، می توانید MVP خود را ایجاد کنید. یک MVP کیفیت پایین تری از محصول نهایی دارد، اما همچنان باید نیازهای مشتریان را برآورده کند. از این رو باید ساده، جذاب و مناسب برای کاربران باشد.
یک MVP دارید، قدم بعدی چیست؟
بسیار خب، اکنون که با مراحل ساخت MVP آشنا شدید، شاید شما هم یکی از آن ها را برای ارائه محصول و برنامه خود طراحی کرده باشید. خب، قدم بعدی چیست؟ حال که شما حداقل محصول قابل ارائه به بازار را دارید، باید بازخورد مشتریان را جلب کرده و از آن برای بهبود برنامه خود استفاده کنید. می توانید به کمک MVP مشکلات برنامه را پیدا کرده و رفته رفته آن را برطرف کنید. قدم بعدی MVP شامل مراحل زیر خواهد بود:
-
MMP
MMP، حداقل محصول قابل ارائه به بازار است. این نسخه، نسخه از MVP است که در نهایت به بازار ارائه می شود.
-
MMR
نسخه محصولی است که آماده فروش در بازار است. MMR نسخه از محصول است که نیازهای بازار را برآورده می کند.
-
MMF
نسخه MMF بعد از توسعه و بازخوردهایی که از سمت بازار دریافت شده است، پخش می شود. نسخه MMF قابلیت عرضه به عنوان یک محصول کامل را دارد.
-
MLP
MLP زمانی ایجاد می شود که حیاتی ترین ویژگی های محصول برای کیفیت بهبود یافته باشند. این مرحله، آخرین مرحله تکمیل برنامه است.