ما را دنبال کنید
تهران، خیابان انقلاب، پل کالج
هوش تجاری چیست و چه تاثیری در کسب و کار شما دارد؟

هوش تجاری چیست و چه تاثیری در کسب و کار شما دارد؟

ما در عصری زندگی می کنیم که در آن اطلاعات حرف اول را می زند. هر کسی که بتواند به صورت بهبود یافته تری از این اطلاعات استفاده کند، می تواند به موفقیت دست پیدا کند. از این رو کسب و کارها به دنبال راهی برای جمع آوری، دسته بندی و تجزیه و تحلیل اطلاعات هستند تا به کمک آن به یک بینش واضح برای اخذ تصمیم های اساسی دست پیدا کنند. دقیقا در این مرحله است که هوش تجاری پا به میدان می گذارد. ما در ادامه قصد داریم تا در خصوص این که هوش تجاری چیست و چه تاثیری در کسب و کار شما دارد، بیشتر صحبت کنیم.

تعریف ساده از هوش تجاری

هوش تجاری یا BI استراتژی ها و فناوری هایی است که توسط کسب و کارهای مختلف برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات تجاری استفاده می شود. به بیان دیگر، هوش تجاری به شرکت ها و سازمان های مختلف کمک می کند تا تصمیمات خود را مبتنی بر داده های صحیح و موجود در بازار اتخاذ کنند. زمانی که شما دید جامعی از داده اهی سازمان خود داشته باشید و از آن ها برای ایجاد تغییر، حذف ناکارآمدی ها و انطابق سریع با تغییرات بازار استفاده کنید، در واقع از هوش تجاری بهره برده اید. به زبان ساده تر، به کمک هوش تجاری می توانید خدمات خود را هرچه بهتر و مناسب تر ارائه کرده و اعتماد کاربران را جلب کنید.

کاربرد هوش تجاری

کاربرد هوش تجاری

امروزه کاربردهای هوش تجاری به قدری گسترده و وسیع شده است که نمی توان به صورت دقیق آن ها را از یکدیگر تفکیک کرد. با این وجو ما در این قسمت قصد داریم تا به برخی از مهمترین کاربردهای هوش تجاری در کسب و کارهای مختلف اشاره کنیم:

  • افزایش هوش فروش

    یکی از مهمترین کاربردهای هوش تجاری بر این است که به شما نشان می دهد مشتریان شما کجا قرار داند. همچنین هوش تجاری می تواند اطلاعات مهمی در خصوص جمعیت شناسی مشتری، نرخ تبدیل، معیارهای فروش و … را جمع آوری کرده و آن ها را برای شما نمایش دهد. بدین صورت می توانید به سادگی رفتار مشتریان خود ارزیابی کرده و آن ها را بیشتر بشناسید. تمامی این ویژگی ها در نهایت منجر به افزایش هوش فروش کسب و کارهای مختلف خواهد شد.

  • مصورسازی داده ها

    نرم افزارهای هوش تجاری از ابزارهای تجزیه و تحلیل مختلفی برای مدیریت داده ها استفاده می کنند. بدین صورت می توانند اطلاعات گوناگون را به سادگی در قالب های مختلف مجسم سازی کنند. بدین صورت شما به سادگی می توانید درک درست و صحیحی از بخش های مختلف کسب و کار خود پیدا کرده و به صورت مستقیم بر روی آن ها نظارت داشته باشید. مصورسازی داده ها به کمک هوش تجاری، اطلاعات سخت و پیچیده را به داده های آسان و قابل درک تبدیل می کند.

  • ارائه گزارش

    یکی دیگر از کاربردهای مهم هوش تجاری، ارائه گزارش است. ابزارهای هوش تجاری به کمک مصورسازی داده ها، می توانند طیف وسیعی از گزارش ها را برای ارائه به کارفرما و یا سرمایه گذاران آماده کنند. این گزارش ها می توانند میزان فروش، کارکنان، هزینه ها، خدمات مشتریان و … باشد. گزارش و تجزیه و تحلیل داده ها می توانند شباهت زیادی به یکدیگر داشته باشند، اما باید بدانید که از نظر هدف، وظایف و ارزش با یکدیگر متفاوت هستند. گزارش دهی، فرآیندی سازماندهی به داده ها به صورت خلاصه با هدف نظارت بر کسب و کار است.

  • مدیریت عملکرد

    به کمک هوش تجاری، کسب و کارها می توانند پیشرفت خود را در بازه های زمانی از پیش تعریف شده یا قابل تنظیم، نظارت کنند. از عمده اهداف داده محور می توان به مهلت تکمیل پروژه ها، زمان تحویل هدف یا اهداف فروش اشاره کرد. با استفاده از ابزارهای هوش تجاری می توان به سادگی این اهداف را ردیابی یا به روزرسانی کرد. شما می توانید متوجه شوید که چه مشکلاتی بر سرراه شما وجود دارد و چگونه می توان برای تحقق اهداف آن ها را از میان برداشت.

فایدۀ مهم هوش تجاری برای کسب و کار شما

با نگاهی گذرا به کاربردهای هوش تجاری، می توانید به خوبی با تاثیر آن در کسب و کارهای مختلف آشنا شوید. هوش تجاری فراتر از یک نرم افزار ساده است. BI یک ابتکار کل نگر برای استفاده از داده ها جهت رسیدن به اهداف مختلف است. بدون شک دستیابی به موفقیت در بازار فوق رقابتی امروزی، بدون بهره مندی از مزایا و فواید مهم هوش تجاری برای کسب و کار شما محقق نخواهد شد. از مهمترین مزایا و فایده های هوش تجاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجزیه و تحلیل سریع تر داشبوردهای بصری
  • افزایش کارایی سازمان
  • تصمیمات تجاری مبتنی بر داده
  • بهبود تجربه مشتریان
  • بهبود رضایت کارکنان
  • داده های قابل اعتماد و کنترل شده
  • افزایش مزیت رقابتی
نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *