ما را دنبال کنید
تهران، خیابان انقلاب، پل کالج
رابط کاربری (UI) چیست ؟

رابط کاربری (UI) چیست ؟

همه ما تجربه ورود به سایت های بسیار مختلفی را داریم. بعد از ورود و روبرو شدن با سایت های گوناگون، ممکن است یک سایت توجه و نظر شما را به خود جلب کند. در حالی که سایت دیگر نه تنها شما را گیج کند، بلکه اعصاب شما را هم به هم بریزد. اما شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد که چه تفاوتی بین این دو دسته سایت وجود دارد؟ پاسخ بسیار ساده است. تفاوت در UI. در واقع سایت هایی که UI قوی دارند، ارتباط بسیار بهتری با بازدیدکنندگان خود می گیرند. اما سوال بعدی که این میان به وجود می آید این است که: رابط کاربری UI چیست؟

رابط کاربری UI چیست ؟

UI (user interface) یا همان رابط کاربری همان طور که از نامش هم پیدا است، رابطی است بین کاربران و سیستم. در واقع هر آن چه که کاربران بعد از ورود به سیستم یا وب سایت های مختلف مشاهده می کنند، از تصاویر، رنگ ها، آیکون ها، متن ها، فاصله ها، دکمه ها، جداول و … همگی زیر مجموعه رابط کاربری یا UI هستند. از این رو می توان چنین استنباط کرد که رابط کاربری تمرکز خود را بر روی بهبود تجربه بصری کاربران قرار داده است.

در واقع به کمک همین مفهوم است که مشخص می گردد کاربران چگونه و به چه طریقی با وب سایت ها، اپلکیشن ها و نرم افزارها ارتباط برقرار می کنند. به سادگی متوجه می شوید که UI تا چه اندازه می تواند در بهبود تجربه کاربر تاثیرگذار باشد. برای اینکه بتوانید هرچه بهتر با کاربران خود ارتباط برقرار کنید، نیاز است تا رابط کاربری خود را ارتقا دهید.

تفاوت ui و ux

شاید شما هم کلمه ux را زیاد در کنار واژه ui شنیده باشید. باید بدانید با اینکه بین این دو مفهوم قرابت زیادی وجود دارد، اما تفاوت های آشکاری نیز با یکدیگر دارند. با اینکه منظور از ui مجموعه المان هایی است که کاربران به کمک آن ها با برنامه ها و وب سایت ها تعامل پیدا می کنند، اما منظور از ux تجربه و احساسی است که هر کاربر بعد از برقراری ارتباط با بخش های مختلف به دست می آورد. با توجه به همین تعاریف به سادگی متوجه می شوید که ui برآمده از ux است.

با این وجود، تجربه کاربری یا ux به صورت مستقیم متاثر از ui است. چرا که ui یا رابط کاربری می تواند بر هر آن چه که کاربران می توانند تجربه و احساس کنند، تاثیر می گذارد. بین این دو مفهوم یک رابطه مستقیم وجود داشته و با توجه به تفاوت ui و ux، هر دو آن ها در یک راستا مورد استفاده قرار می گیرند.

مراحل طراحی ui

بسیار خب، اکنون که به خوبی متوجه شدید رابط کاربری UI چیست و چه تفاوت هایی با ux دارد، شاید شما هم تصمیم گرفته باشید تا دست به طراحی ui بزنید. در این قسمت نیاز است تا به خوبی با تمامی مراحل طراحی ui آشنا شده و آن ها را برای رسیدن به هدف مورد نظر، قدم به قدم پیاده سازی کنید.

  • پیاده سازی طرح های اولیه

    اولین و مهمترین قدم برای شروع طراحی ui، پیاده سازی طرح های اولیه و اتود آن ها است. شما باید بتوانید به سرعت تمام آن چیزی که در ذهنتان وجود دارد را بر روی کاغذ و یا صفحه نمایش خود پیاده سازی کنید. بدین صورت به یک طرح اولیه خام دست پیدا می کنید. اگر طرح اولیه شما بد شده است، نگران باشید. شما در مسیر درستی قرار گرفته اید. در این مسیر، هیچ راه درست و یا غلطی وجود ندارد. پیاده سازی طرح های اولیه می تواند به شفاف سازی آن چیزی که در ذهنتان وجود دارد، کمک فراوانی کند.

  • استفاده از وایفرم ها یا باکس های خاکستری

    وایفریم ها برای نشان دادن شکل ظاهری آیکون ها قبل از اعمال اصول طراحی بصری مورد استفاده قرار می گیرند. شما به کمک وایفرم ها می توانید متوجه شوید که طرح های اولیه شما به چه صورتی پیاده سازی خواهند شد. درواقع استفاده از وایفریم ها، روشی ساده و ارزان برای ایجاد ایده های اولیه است.

  • طراحی اجزا را انجام دهید

    حال که به صورت کلی طرح های اولیه خود را مصور سازی کردید، زمان آن رسیده است تا چیدمان آن ها را مرتب کنید، آن ها را سازماندهی کرده و برای بهبود تجربه و رابطه کاربری، آن ها را ارتقا دهید. در همین مرحله می توانید مشکلات طرح های اولیه خود را پیدا کرده و با برطرف کردن آن ها، ui و ux خود را بهتر کنید.

  • طرح های نهایی را ایجاد کنید

    حال که با رفع اشکالات و اضافه کردن نکات مورد نیاز به یک طرح جامع و صحیح دست پیدا کردید، زمان آن رسیده است تا تمامی دانش گرافیکی خود را به کار گرفته و طراحی بصری را آغاز کنید. شما در این مرحله از طراحی ui باید از عناصر زیبایی شناسی و موضوعات مربوط به برند خود استفاده کنید.

  • ارائه نمونه اولیه

    بعد از تمام مرحله قبلی، حال شما یک نمونه اولیه دارید. می وانید به سادگی آن را در اختیار افراد قرار داده تا نتیجه کار خود را مشاهده کنید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *